Woordvolgorde

§1. Inleiding
Woordvolgorde is een van de manieren waarmee grammaticale relaties in een taal uitgedrukt kunnen worden. Woordgroepen kunnen op verschillende manieren worden gerangschikt. Op die manier kunnen er verschillende volgordes ontstaan die de betekenis van de woorden beïnvloeden. Zo heeft ‘Zhong’ in ‘Zhong ziet Max’ een andere betekenis dan in ‘Max ziet Zhong’, terwijl het precies dezelfde woorden zijn!

In het eerste voorbeeld is ‘Zhong’ de uitvoerder van de beschreven actie. Hij ziet Max en vervult de rol van ‘iemand die ziet’. In het tweede voorbeeld ondergaat ‘Zhong’ juist de actie. Hij wordt gezien door Max en vervult de rol van ‘iemand die gezien wordt’. We zijn gewend dat het onderwerp meestal vooraf gaat aan het lijdend voorwerp en zullen dus het eerste zinsdeel dat we tegenkomen als onderwerp bestempelen, totdat we die interpretatie niet meer kunnen volhouden.

Wil je weten hoe dat precies zit?

Let’s Clap!

Animatie 6
Bekijk hieronder animatie 6. Inleiding en maak aantekeningen in je schrift.


Vraag 1 t/m 8 (duo’s)

De vragen hieronder maak je samen met je buurman of buurvrouw. Ook deze vragen gaan over animatie 6. Kies jij voor ‘leerling A’, laat dan je buurman/-vrouw kiezen voor ‘leerling B’. Jullie maken nu elk drie vragen en helpen elkaar. Als jullie klaar zijn, verzend je de antwoorden en kun je deze nakijken met behulp van een antwoordenblad dat je bij je docent kunt ophalen. Werk je liever alleen of haal je deze les in (omdat je bijvoorbeeld ziek bent geweest) kies dan voor ‘leerling C’. Succes!

Vraag 1 t/m 7 (individueel)

De vragen hieronder gaan over animatie 6. Je maakt ze individueel om te checken of je de theorie goed begrepen hebt. Als je klaar bent, verzend je je antwoorden en worden ze meteen (automatisch) nagekeken. Bij elke vraag zie je feedback staan. Neem die goed door voordat je verder gaat. Zo weet je precies welke onderdelen je al beheerst en welke onderdelen nog wat extra aandacht verdienen.

Gelukt? Ga dan verder met vraag 1 t/m 8 in duo’s hiernaast.